Rodinná firma vlastnící Tisknulevne.cz získala cenu. Tiskárny Čechům plní už řadu let

Rozhovor pro cnn.iprima.cz z 5. dubna 2022

Pokud vám někdy došly náplň či toner tiskárny , s velkou pravděpodobností jste nové pořídili na TisknuLevne.cz. Ne každý ale možná ví, že za největším tuzemským specializovaným e-shopem s náplněmi do tiskáren stojí rodinná firma PENDA s.r.o. Za úspěšnou firmou, která letos získala Cenu veřejnosti v soutěži Equa bank Rodinná firma roku, stojí její zakladatelé – dva bratři a jejich otec. Nejstarší bratr a hlavní zakladatel Martin Pěnička zastává pozici ředitele.

Fotografie vítězů závěr (85)_mala.JPG


Kdy jste začal podnikat s náplněmi do tiskáren a co vás k tomu přivedlo?

S podnikáním jsem začal v roce 1998. Ze začátku to byla spíše taková brigáda, pomáhal jsem spolužákům a kamarádům s počítači a tiskárnami na vysokoškolských kolejích. Časem se ale ke mně přidali moji mladší bratři, a postupně jsme tak budovali e-shop s náplněmi TisknuLevne.cz. Experimentovali jsme tehdy s novinkou – s internetem – a viděli jsme v něm příležitost v jeho propojení s klasickým prodejem zboží.


Jaké byly vaše podnikatelské začátky?

Na interních diskusích vysokoškoláků se často řešily problémy s tiskárnami, či jak ušetřit za drahé náplně. Tehdy se to jmenovalo NEWS, dneska je to vlastně princip sociální sítě. Tam jsme si s několika spolužáky dohodli první společný nákup náplní, abychom ušetřili na poštovném, protože během studentských let se hodí každá koruna.


Postupně jsem se odvážil nakupovat některé náplně dopředu, pak se nabídka dala na internet – a s tím vznikl první e-shop. Vzpomínám si, jak jsem v batohu po škole vozil první zásilky autobusem na poštu. Nebo na situaci, když poprvé na strahovské koleje přijel kamion přepravní společnosti pro pět zásilek. Ty si řidič naštvaně hodil na sedadlo spolujezdce a pak dvacet minut vycouvával z vnitrobloku… V té době jsem si vůbec nedokázal představit do jakých rozměrů může moje podnikání vyrůst.


Které milníky považujete pro vaši firmu za nejzásadnější?

Je pro mě složité označit konkrétní milníky jako nejzásadnější. Každý rok se nám podařilo překonat dvě až tři větší výzvy, a tím se něco nového naučit nebo posílit pozici na trhu. S narůstající firmou se pak logicky zvyšovala velikost jednotlivých výzev. Neustále hledáme nové milníky a prostory pro zlepšení, a vytváříme tak prostor pro úspěchy vlastních lidí, partnerů i zákazníků. A díky tomu nás podnikání stále baví.


Kolik máte nyní zaměstnanců a prodejen?

Aktuálně máme pod značkou TisknuLevne.cz téměř sto dvacet výdejních míst , většina je našimi franšízami. Přímo naše společnost dává aktuálně práci třiceti lidem.


Jak je pro vás důležité spojení online prodeje, e-shopu a kamenných prodejen?

Na propojení online e-shopu a sítě kamenných prodejen máme postavenou hlavní konkurenční výhodu, rychlost dodávek. Pro nás je to vlastně samozřejmost od samého začátku podnikání.


Jaké trendy jsou ve vašem podnikatelském oboru v současnosti nejdůležitější?

S oblíbenou nadsázkou říkám, že náplně do tiskáren jsou velice nudný sortiment, který je stejný i několik desítek let. Velkými změnami ale prochází služby zákazníkovi, důraz na čas a spoleh na vyřešení potřeby. K internetu začínají být připojeny všechny nové tiskárny, vzniká tak prostor pro automatické objednávání náplní či servisu bez zásahu obsluhy.


Co je nyní mezi vašimi zákazníky nejvíce poptáváno, jaké produkty jsou nejvyhledávanější?

Aktuálně jsou to náplně pro menší domácí tiskárny. Nyní jsme ve zvláštní době. Nejsou čipy, a to se dotýká i dostupnosti tiskáren a náplní na trhu. Situace, kdy některé zboží je dlouhodobě těžko dostupné a zákazníci na něj musí dlouho čekat, je pro nás nová zkušenost a výzva.


Vaše společnost má stále charakter rodinné firmy. Jak to v praxi, v běžném denním provozu, vypadá?

Například tak, že při online poradách sedí účastníkům na klíně jejich malé děti. Odpoledne se po kancelářích pohybují děti pracovníků poté, co jim skončila škola. Společně slavíme svátky a narozeniny, vzájemně si kupujeme malé dárky. Sám se přirozeně chovám ke každému zaměstnanci jako ke členu širší rodiny. Se všemi zaměstnanci si tykám, rád se kdykoliv zastavím a popovídáme si o jejich i mých detailech ze soukromého života. A hlavně – všichni jednáme v práci vždy s vědomím, že nám záleží na vzájemném vztahu celých rodin, a to dlouhodobě. A to je podle mne charakter rodinné firmy.


Co vás i po bezmála čtvrt století historie firmy baví nejvíc?

Rád se vzdělávám a učím novým věcem. Podnikání je k tomu nekonečným zdrojem příležitostí. Baví mě na tom taková tajuplná nepředvídatelnost, která vzniká při hledání řešení v dnešní komplexní době.


Jak jste si poradili s náročným pandemickým rokem 2020?

Velmi dobře, hlavně díky flexibilitě myšlení a osobní zodpovědnosti. A to nejen u sebe, ale u celého našeho týmu. Vlastně jsem si ověřil, jak důležité jsou tyto dvě hodnoty. To znamená jak flexibilní a zároveň odpovědné mám všechny své kolegy. Přepnuli jsme se do módu „bdělého indiána“ – hlídali sebemenší změny v okolí a snažili se na ně rozvážně, a přitom rychle reagovat. Brali jsme to částečně jako hru, ale důležité bylo, že díky tomu všichni věděli, co je v danou chvíli od nich potřeba.


Na konci roku jsem rozdával „Řád bdělého indiána“ za užitečné podměty a obdivuhodné reakce na složité situace. Po dobu 221 dní jsme měli vládními nařízeními omezené prodeje na stovce prodejen, tj. dostali jsme se do situace, kdy maloobchodní část firmy byla bez práce a e-shopová a logistická část totálně přetížená. I přesto jsme dokázali v tomto období přes dvacet dalších prodejen otevřít, a i díky tomu naše celkové prodeje udržet.


Za co konkrétně bylo možné získat „Řád bdělého indiána“?

Například za přetočení a umístění nových rádiových spotů v řádu hodin po uzavření maloobchodních prodejen vládou, za rychlé změny pracovních pozic a výpomoci v logistice, za nedělní mimořádné služby ve skladu, za systém skel na pultech, coby ochrany našich zákazníků i prodavačů nebo za trpělivou pomoc starším klientům s internetovým prodejem. V mých očích každý z našich zaměstnanců nakonec dokázal ke společnému cíli významně přispět.


Jak hodnotíte rok letošní?

Po velmi hektickém roce 2020 působí letošní rok klidnějším dojmem. Naši zákazníci se od léta vrátili zpět do kamenných prodejen. I přes celkový propad našeho trhu, hlavně kvůli nedostupnosti zboží, držíme plánovaný 5 procentní meziroční nárůst.


Jaké plány máte do budoucna? Kde vidíte příležitosti k dalšímu růstu?

Chceme dále aktivně rozšiřovat svou síť franšízových partnerů, respektive prodejen. Tento model se osvědčuje dlouhodobě. Pomáhá malým prodejnám udržet jejich provoz tím, že si bez rizika rozšíří sortiment o náplně do tiskáren. Navíc v době covidu si mnozí uvědomili sílu propojení mezi internetem a kamenným maloobchodem. I v tom jim dokážeme díky své zkušenosti pomoci.


Dále rozšiřujeme kapacity v oblastech outsourcingu logistiky – nabízíme dalším e-shopům využití našich zkušeností a IT technologií rychlé logistiky. Všechny starosti o logistiku tak mohou přenechat nám a věnovat se jen péči o své zákazníky, kvalitě e-shopu nebo katalogu.


Co byste poradil těm, kteří chtějí rozjet rodinnou firmu?

Snad jen varování, že není jednoduché udržet oddělené firemní záležitosti od čistě soukromých a vzájemně je nekombinovat. Musíme přece někdy odpočívat. U nás například jezdíme celá široká rodina na společnou dovolenou. Je nás patnáct účastníků a už několik let během společné dovolené o provozu firmy nepadne ani slovo. Je to prostě dovolená a naše rodiny jsou prioritou. Chvilku trvalo, než jsme to pochopili a naučili se to rozlišovat.


Zdroj: cnn.iprima.cz

PŘIHLÁSIT SE


CENA TISKU

Vypočítali jsme pro vás úplnou cenu za stránku, za kterou tato tiskárna tiskne. Kromě samotného papíru jsme zohlednili veškerý spotřební materiál (např. inkoust, toner, válce, odpadní nádobky..). Snadno tak porovnáte výhodnost jednotlivých tiskáren mezi sebou.

CENA ZA JEDNU STRÁNKU

Vypočítali jsme pro vás cenu za stránku u této konkrétní náplně při normovaně pokryté stránce (cca 3,5% - 5%). Snadno tak porovnáte výhodnost jednotlivých náplní mezi sebou.